معایب دیگ چگالشی چیست؟

بالا بودن هزینه اولیه

قیمت یک دیگ چگالشی موتورخانه نسبت به نوع معمولی آن در حدود 50 درصد بیشتر است. اگر چه از طریق صرفه جویی در قیمت سوخت، و بسته به نوع و قیمت سوخت کشور محل نصب، می توان از ۲-۵ سال این هزینه جبران شود.

شرکت های تولید کننده معمولاً دلایل زیر را برای این افزایش قیمت مطرح می سازند:

دلایل شرکت های تولید کننده برای افزایش قیمت دیگ چگالشی

نیاز به نصب مبدل بزرگتر در بعضی مدل ها و نیاز به دو مبدل در برخی دیگر از مدل ها که برای ساخت آنها بایستی از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود.

نیاز اجباری به نصب فن که به منظور خروج دود پیش بینی می شود.

نیاز به سیستم تخلیه کندانسیت که شامل تله بخار و در بعضی مدل ها پمپ می شود.

تجمع دود اطراف خانه و ساختمان هاي مجاور

پخش دود خروجی از بويلرهاي چگالشي موتورخانه به دليل داشتن درجه حرارت پایین تر در قیاس با ساير بويلرها در ارتفاع پايين تري انجام می شود.

این موضوع مي تواند از یک طرف سبب تشكيل دود و بخار قابل رویت شده و از طرف دیگر، جمع شدن قطره هاي آب بر روي سطوح و همچنین جمع شدن دود در اطراف خانه و ساختمان هاي مجاور را سبب شود.

کاربرد اولیه، تنها در سیستم ­های توزیع آب گرم

مشکلی که رویارویی با آن در زمینه سیستم ­های چگالش آب محتمل است، کاربرد سیستم­ های توزیع اولیه و ثانویه است، که به منظور تامین جریان ثابتی از آب به دیگ بخار و جریان متغیری از آب به کویل ­های حرارتی طراحی می شوند.

در صورتی که نرخ این دو جریان برابر نباشد، این مجموعه سبب اختلاط آب برگشتی با آب لازم می ­شود.

همچنین، این اختلاط باعث افزایش درجه حرارت آب بازگشتی به دیگ­ های موتورخانه و یا کاهش درجه حرارت آب لازم کویل ­ها می ­شود، که هر دوی اینها کاهش راندمان دیگ چگالشی را بدنبال خواهد داشت.

پایین بودن نرخ turndown در دیگ های چگالشی

یکی دیگر از معایب دیگ چگالشی پایین بودن نرخ turndown است.با طلوع تهویه همراه باشید تا شما را در خصوص دیگ های چگالشی راهنمایی کنیم

طراحی دیگ­ های چگالشی معمولاً با نرخ turndown پایین یعنی در حدود %۲۰ یا کمتر انجام می شود.

لازم به ذکر است که برخی از دیگ­ های موتورخانه دارای نرخ turndown پایین تر از %۵ نیز می باشند.

اگر بارها به مقدار کمتری از نرخ turndown برسد، دیگ­ های چگالشی بایستی سیکل روشن و خاموش شدن را طی کنند تا بتوانند به بار لازم برسند، که این خود به تنهایی می ­تواند کاهش قابل توجه ای در راندمان دیگ را به همراه داشته باشد.

هنگامی که دیگ­ ها چرخه را طی می ­کنند، احتراق هوا در مشعل دیگ و مبدل حرارتی قبل و بعد از تخلیه نیاز است.

در نتیجه هنگامی شروع به کار کردن یک دیگ بخار، برای یک یا دو دقیقه جریان هوا به داخل مبدل حرارتی دمیده می­ شود و بدین طریق حرارت از مبدل حرارتی و دیگ بخار تخلیه می­شود.

در صورتی که سیکل دیگ بخار در حدود ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد، اتلاف حرارتی ناچیز خواهد بود، اما اگر هر سیکل دیگ بخار در ۵ دقیقه و با سرعت طی بشود، آن­گاه اتلاف قابل ملاحظه ای را خواهیم داشت.

لازم به ذکر است که در دیگ بخار با سیکل سریع در حدود ۲ دقیقه، یک دقیقه برای اجرا و یک دقیقه برای تخلیه آن زمان صرف می شود.

Low-mass بودن دیگ های چگالشی

Mass boiler به مقدار آب درون دیگ بخار اطلاق می شود که باعث وارد شدن فشاری مستقیم بر سیکل دیگ بخار در بار کم می شود.

بیشتر دیگ­ های چگالشی low-mass هستند، به این معنا که آن­ها می­ توانند به مقدار دو لیتر آب در درون خود جای دهند.

مشکل دیگ­ های low-mass مسئله ای است که کارکرد سیکل دیگ بخار موتورخانه را در سیکل­ های با سرعت در بارهای پایین، مختل می کند.

می ­توان با اضافه کردن تانک­های ذخیره آب خارجی به داخل سیستم لوله کشی سیکل کوتاه را کاهش داد یا آن را حذف کرد.

خاصیت اسیدی و خورندگی آب چگالنده

آب چگاليده دارای خاصیت اسیدی دارد. فراموش نکنید که این آب ممكن است باعث ایجاد خوردگي در سيستم هاي فاضلاب قديمي از جنس چدن شود. توصیه ما برای جلوگیری از این خوردگی، نصب يك خنثي كننده با خاصیت قلیایی است.

همچنین خاصیت خورندگی، خود تجهیزات و ملحقات دیگ در ناحیه خروجی آب را ممکن است در معرض خوردگی قرار دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، جنس دیگ های چگالشی را از فولادهای مقاوم در برابر خوردگی و یا سایر ماتریال های مناسب انتخاب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *